Oeganda

3 september 2012 - Brunssum, Nederland

Once in a lifetime…..

Ongeveer drie jaar geleden werd ik gefascineerd door het televisieprogramma “ Geboren leiders”. Een achttal Nederlandse leidinggevende gingen de strijd aan in een ondoordringbaar regenwoud in Oeganda, en uiteindelijk kwam er een winnaar uit de bus. De strijd ging niet zonder slag of stoot, en er moesten veel hindernissen genomen worden. Voordat de strijd begon, stonden dragers en rangers de leidinggevenden aan de voet van de berg op te wachtten. De bagage werd overgedragen, en de tocht kon beginnen. Een van de hoogtepunten tijdens de expeditie was, dat de kandidaten na een lange klim- en klauterpartij door de jungle, oog in oog kwamen te staan met een gorilla familie. De zilverrug hield nauwlettend de groep in de gaten, ondertussen kauwde hij op een vers groen boomstammetje. Op nauwelijks drie meter afstand konden de kandidaten de familie observeren. Vanaf dat moment heb ik de wens gehad, om dit ooit een keer in m’n leven te beleven. En nu is het dan zover, onze wens wordt werkelijkheid! Op 2 november begint ons avontuur op weg naar Oost-Afrika, op pad naar de chimpansees en gorilla’s, trekkend door de savanne en jungle in een 4WD. De meeste tijd gaan we “ back to basic” , maar soms gaan we ons ook in luxe baden. Aan het eind van de reis gaan we een paar daagjes bijkomen op het tropische eiland Zanzibar, waar we rustig kunnen bijkomen van de intensieve reis. Maar, is Oeganda wel een verstandige keuze, wordt ons gevraagd? Sinds het bewind van de president Museveni ( 1986) is het land in rustiger vaarwater gekomen, en groeit de economie. Hij bond de strijd aan met de aids-epidemie, en sindsdien zijn er in het land minder slachtoffers. In het noorden van Oeganda regeert het Verzetsleger van de Heer onder leiding van Joseph Kony, rebellen die jongens ontvoeren om hen als kindsoldaat te laten vechten. Museveni voerde een harde strijd tegen de rebellen, met als gevolg dat in 2006 een onderhandse vrede werd gesloten. In juli van dit jaar kwam Oeganda slecht in het nieuws; het ebolavirus had in deze maand 14 levens geeist. Ebola kan niet met medicijnen bestreden worden. Begin augustus was het virus onder controle, en zaten de mensen die in aanraking waren geweest met zieke mensen in quarantaine. Nou, nou, hoor ik mensen denken, dan lopen jullie wel veel risico’s. Maar aan reizen zitten nu eenmaal risico’s verbonden, inclusief reizen per auto. Aan alles waar je aan deelneemt zitten risico’s, maar als je deze kunt relativeren, valt het reuze mee. Ach ja, en voor de cheche vliegjes moet je uitkijken dat ze je niet steken, je kan zomaar de slaapziekte oplopen. Niet zwemmen in zoet stilstaand water, het Bilharzia virus kan je ook doodziek maken. Mijdt de vleermuizengrotten, het Marburgvirus lijkt sterkt op het ebola-virus. Vinden wij het nog leuk om naar Oeganda te gaan? Een volmondig JA, we hebben er onnoemelijk veel zin in! Als je je maar goed voorbereidt, de juiste inentingen hebt, en je houdt aan de voorschriften die gegeven worden, dan komt het vast allemaal wel goed! Als jullie ons reisschema gelezen hebben, weten jullie precies, waarom we deze reis gekozen hebben. Stevige stappers hebben we alvast gekocht voor de lange wandelingen. Kunnen we ze alvast goed inlopen. Jullie zien, we zijn al drukdoende met de voorbereidingen…..
Ruud en Rees

Programma:

02 november Vertrek Schiphol

Overnachting vd Valk Schiphol

03 november Entebbe. Directe vlucht met KLM naar Oeganda.
De vluchten zijn rechtstreeks, maar er wordt een tankstop gemaakt in Kigali (Rwanda). Dit is alleen op de heenreis, de terugreis is rechtstreeks. Een comfortabele vlucht van ongeveer 10 uur brengt u in het prachtige Oeganda! Het land dat Winston Churchill in “My African Journeys” omschreef als de parel van Africa (1908). U komt s'avonds laat aan op Entebbe Airport, waar uw reisleider en chauffeurs op u staan te wachten. Zij brengen u in 15 minuten naar uw hotel in Entebbe. Entebbe is een klein, sfeervol stadje aan het Victoria meer. Hier bieden we u vanavond graag een drankje aan, terwijl de reisleider u alvast de plannen voor morgen en de komende weken uitlegt. We wensen u alvast een goede nachtrust toe, want morgen gaat de reis echt beginnen!

04 november Jina. Een oase van rust aan de oorsprong van de Nijl!
Vandaag begint u met een leuke wandeling door de Botanische tuin van Entebbe, gelegen aan het Victoria Meer. U kunt naast de de tropische bomen en planten misschien ook alvast kennismaken met de eerste apensoorten! De Black and White Colobus en de Vervet Monkey komen hier voor. Wist u trouwens dat de Tarzan films zijn opgenomen in de botanische tuinen van Entebbe? Na deze wandeling rijdt u in een uur naar Kampala, waar de reisleider u zal helpen om wat praktische zaken te regelen. Zo kunt u geld pinnen/ wisselen en wellicht wat versnaperingen voor uw reis inslaan. Daarna rijden we in ongeveer 2 uur naar Jinja; de plek waar de Nijl haar weg begint naar Egypte! De Nijl is met een lengte van ongeveer 6000 km de langste of de op één na langste rivier van de wereld (dit hangt er van af welke lengte men aan de Amazone toekent; hierover zijn verschillende meningen). De Nijl ontspringt als Blauwe Nijl in Ethiopië in het Tanameer en als Witte Nijl in het Victoriameer. In Jinja overnachten we bij een zeer comfortabele lodge, net buiten Jinja stad. Uw lodge ligt direct aan de Nijl; dus geniet van de vogels, het kabbelende water en het adembenemende uitzicht in deze oase van rust!

05 november Jina. Raften, paardrijden of relaxen aan de Nijl!
Vanuit Jinja kunt u werkelijk van alles ondernemen! De actievelingen onder u kunnen kiezen voor een dag raften, wildwaterkanoen, mountainbiken of quad-biken.
Als u het wat rustiger aan wilt doen kunt u wellicht een mooie paardrijtocht maken langs de Nijl. Ook kunt u natuurlijk gewoon heerlijk relaxen bij de lodge!

06 november Sipi Falls. Wandelen in het paradijselijke Sipi Falls.
Na het ontbijt in Jinja, rijdt u in ongeveer 3,5 uur naar Sipi Falls. Sipi Falls is een vulkanisch gebied aan de voet van het Mt Elgon massief. De prachtige natuur met watervallen, bloemen, een weelde aan vegetatie, unieke vergezichten en lokale dorpjes zullen u dan ook doen trappelen om hier rond te gaan lopen. Dat is ook precies wat u gaat doen! Geniet – na uw lunch bij uw lodge - van een wandeling in dit paradijs, waarbij u maarliefst 3 enorme watervallen kunt aandoen en waarbij u waarschijnlijk armen tekort komt om naar iedereen terug te zwaaien. U overnacht bij Sipi Falls Resort of Lacam Lodge, in leuke, sfeervolle hutjes met eigen sanitair. U heeft vanuit deze eenvoudige, maar sfeervolle middenklasse resort een prachtig uitzicht over de grootste waterval in Sipi Falls (100 meter)!

07 november Naar Murchison Falls N.P.
Murchison Falls is een bijzonder divers park in centraal-west Uganda. Naast savannegebied, vindt u hier tevens een heus regenwoud (waar chimpanzees leven), een enorme waterval , een delta gebied en de Nijl stroomt er doorheen! Het is dan ook niet voor niets dat we hier maar liefst 3 nachten doorbrengen! Murchison Falls is met ruim 3800 vierkante kilometer het grootste nationale park in Uganda. In dit park komen onder andere luipaarden, leeuwen, olifanten, giraffes (Rotshield), Uganda kobs, buffels en nijlpaarden voor. Vandaag zullen we vrij laat aankomen vanuit Sipi Falls. Het laatste stuk van uw reis gaat dwars door het park, dus het safaridak gaat omhoog, zodat u met wat geluk al uw eerste leeuwen en giraffes kunt spotten! Overnachting Paraa lodge, Paraa Lodge is een mooie lodge met een heerlijk zwembad en prachtig uitzicht over de Nijl.

08-09 november Het diverse Murchison Falls N.P.
De komende twee dagen heeft u volop de tijd om te genieten van alles wat Murchison Falls te bieden heeft. Zo zult u twee unieke bootsafari’s maken over de Nijl, waarbij u honderden nijlpaarden zult zien, vele prachtige vogelsoorten (waaronder misschien zelfs de schoenbekooievaar en de zadelbek ooievaar)! Ook heeft u kans op het zien van kolossale krokodillen en badende olifanten.
Hoe dan ook zult u verbluft worden door de prachtige natuur! Eén van de boottochten gaat naar de waterval en de andere naar het delta gebied (deze is inclusief ontbijt)! Een wandeling naar de top van de waterval staat ook op het programma. De Murchison waterval perst het water door een 7 meter nauwe spleet, waarbij enorme krachten vrijkomen. U zult soms de grond onder u voelen trillen! Natuurlijk maken we ook safari’s per auto, waarbij u vanuit het openstaande dak kunt genieten van dit prachtige park en haar wild.
Programma Murchison Falls
Aankomst Murchison falls N.P. en Game drive onderweg naar je accommodatie
Ochtend safari en middag bootsafari naar de waterval
Ochtend bootsafari naar Delta gebied incl. ontbijt, namiddag safari
Optionele game drive in de ochtend + bezoek aan de top van de waterval.

10 november Van Murchison Falls naar Hoima
In de ochtend kunt u ofwel relaxen bij uw accommodatie of nog een safari doen. Na de lunch vertrekken we helaas alweer uit dit mooie en diverse park. Maar eerst ondernemen we een wandeling naar de bovenkant van de waterval. Hier zie je wat kracht is! Miljoenen liters water vallen door een zeven meter nauwe spleet met immens kabaal naar beneden. Om de lange afstand tussen Murchison Falls en Kibale Forest te onderbreken zullen we een tussenstop maken in Hoima.; een typisch Afrikaans stadje met bedrijvigheid alom. U overnacht in Kontiki Hotel, een sfeervol middenklasse hotel met een prachtige tuin en zwembad.

11-12 november Kibale Forest - Op familiebezoek bij de chimpansees!
Op dag 9 staat een flinke reisdag voor de boeg die soms (afhankelijk van de staat van de weg) op kan lopen tot 9 uur rijden. Gelukkig hoeft u zich nimmer te vervelen, want u rijdt over een prachtige rode zandweg langs bossen, dorpjes, bergen en heuvels richting Fort Portal. Het zal wel af en toe hobbelen worden (dit wordt hier Afrikaanse massage genoemd). In het leuke plaatste Fort Portal gaan we lunchen en kunt u een kort wandelingetje maken in dit sfeervolle Afrikaanse stadje. Met helder weer kunt u de Rwenzori Mountains zien liggen. Na een uurtje rijden vanaf Fort Portal rijden we Kibale Forest binnen. Welkom in een andere wereld; een apenwereld!! Kibale Forest is 770 vierkante kilometer groot en er wonen maarliefst 13 verschillende apensoorten. Misschien komt u vandaag al enkele soorten tegen, zoals de Black and White Colobus Monkey, de Red Colobus Monkey, De Red Tailed Monkey, Vervet Monkey, Blue monkey, ‘L hoest Monkey. Uiteindelijk zijn we hier natuurlijk vooral voor een familiebezoek aan onze verre voorouders; de Chimpansee! Wist u dat maarliefst 98% van onze genen identiek zijn aan die van chimpansees? Ook het gedrag van een chimpansee lijkt op dat van een mens; chimpansees zijn zeer sociale dieren, die veel moeten leren en dus ook een lange opgroeiperiode hebben. Daarnaast vormen chimpansees coalities en vriendengroepen. Chimpansees in het wild tonen ook culturen, waar het gedrag van de ene groep verschilt van een ander. Bovendien kunnen chimpansees zich tot op een zekere hoogte inleven in een ander. U zult op dag 10 de chimpanzee tracking doen. Aan de hand van afgebroken takken, uitwerpselen, voedselresten en geluiden zal de ranger met u op zoek gaan naar deze luidruchtige beesten! In de middag maakt u een moeraswandeling, waarbij u naast de eerder genoemde apensoorten ook op zoek gaat naar de bijzondere Great Blue Turaco; één van Oeganda’s mooiste vogels! U verblijft de komende 2 nachten in de prachtige Primate Lodge, gelegen midden in het woud van Kibale Forest tussen de aapjes!!!

13 november Queen Elizabeth N.P. Een park vol verassingen!
In de ochtend kunt u nog even genieten van de apen- en vogelgeluiden bij de lodge. Vervolgens rijden we naar Queen Elizabeth National Park. Queen Elizabeth is met bijna 2000 vierkante kilomer het tweede park van Oeganda. Het ligt aan de voet van het majesteuze Rwenzori gebergte en tussen 2 meren: Het Edward meer en het George meer. Deze twee meren worden middels een natuurlijk kanaal verbonden (Het Kazinga kanaal) dat het thuis vormt voor enorme groepen nijlpaarden, maar ook voor krokodillen, badende buffels en olifanten. Ook de kleurrijke ijsvogelsoorten zijn een veel geziene gast! Vanmiddag staat er een nieuw hoogtepunt op het programma; een boottocht over het Kazinga kanaal. Zelden zult u zoveel nijlpaarden op één dag hebben gezien! Daarnaast ziet u met een beetje geluk badende buffels en een enorme diversiteit aan vogels. Wanneer u een groep olifanten elkaar ziet natspuiten weet u dat uw dag helemaal geslaagd is! U verblijft vannacht bij een mooie middenklasse lodge (Bush Lodge), net buiten het park en direct aan het Kazinga kanaal. Vanaf uw prive banda kunt u de nijlpaarden zien en vannacht valt u wellicht in slaap met op de achtergrond het geluid van een brullende leeuw in de verte. Dit is echt Afrika!

14 november Queen Elizabeth N.P.
In de ochtend maakt u een bijzondere safari door het park. Uw gaat op zoek naar leeuwen, olifanten, buffels, nijlpaarden en hyena’s. U rijdt tevens langs een zoutmeer, waar zout wordt gewonnen voor het vee van de omliggende dorpjes. In de middag staat er een tweede chimpanzee tracking op het programma; dit keer in de Kyambura Gorge. Kyambura Gorge is een 16 km lange kloof die dwars door de savanne van Queen Elizabeth N.P. loopt. Het water in de kloof loopt uiteindelijk naar het Kazinga kanaal en zorgt voor een groene oase middenin de savanne. Deze pittige wandeling is prachtig en we hopen dat u uw verre familieleden weer mag ontmoeten! Houdt u er rekening mee dat de kans om de chimpanzees hier te zien wat kleiner is dan in Kibale Forest.

15 november Ishasha. De boomklimmende leeuwen van Ishasha
Ishasha is onderdeel van Queen Elizabeth N.P. en ligt in het uiterste zuid-westen van het park, vlakbij de grens met Congo. Dit gebied is wereldberoemd geworden om haar boomklimmende leeuwen. Wanneer het warm is zoeken de leeuwen de beschutting op van de bladeren van de vijgeboom of acacia boom. Tevens is dit een ideaal uitkijkpunt om alvast hun jachtplan uit te zetten. Het is een werkelijk spectaculair gezicht wanneer u de leeuwen van vlakbij in de bomen ziet liggen! We hopen dan ook dat u toeschouwer mag zijn van dit unieke staaltje natuur! NB: De weg naar Ishasha is erg slecht en loopt over zes bruggen. Soms slaan die bruggen weg bij zware regenval en zal dit programma onderdeel niet haalbaar blijken. Wanneer het regent raden we u dan ook af om naar Ishasha te gaan. De kans dat de leeuwen dan in de bomen zitten is nihiel (de takken zijn te glad om op te klimmen en ze zullen geen verkoeling hoeven te zoeken). Als dit programma onderdeel om een van bovenstaande redenen niet door kan gaan, kunt u een extra safari maken in noordelijke deel van het park. Overnachting in het Savannah Resort Hotel.

16 november Naar Bwindi - Gorilla land en het sprookjesachtige Mutanda meer
U heeft een lange, maar wederom prachtige reisdag voor de boeg. Vanuit het savanne landschap van Queen Elizabeth N.P. rijden dwars door de bergen en heuvels langs de regenwouden van Bwindi. Het contrast is prachtig! Na 7 tot 8 uur over rode zandwegen te hebben gereden, doemt ineens het Mutanda meer voor u op: Een sprookjesachtig meer aan de voet van de Virunga vulkaan keten. Is dit echt? Nadat u uzelf tweemaal in de arm heeft geknepen en realiseert dat ook dit Oeganda is, kunt u op de veranda van uw lodge genieten van het uitzicht op het meer, de vulkanen en de mannen die vanuit hun uitgeholde boomstam aan het vissen zijn. Met in de verte het Bwindi Impenetrable Forest in zicht rijden we richting de aan het sprookjesachtige Lake Mutanda. Vanuit onze comfortabele accomodatie genieten we van het spectaculaire uitzicht op de Virunga vulkaanketen. Een ideale plek om ons rustig voor te bereiden voor dé beleving van de volgende dag: een ontmoeting met berggorilla's! Overnachting Nkuringo Lodge, met sprookjesachtig uitzicht op Lake Mutanda en de vulkanen van Congo, Rwanda en Oeganda.

17-18 november Bwindi. Gorilla tracking.
Vandaag en/of morgen is de grote dag; de gorilla tracking! Lopend en bukkend door het dichtbegroeide woud gaat u opzoek naar sporen: uitwerpselen, nesten, afgekloven bamboestengels en gebroken takjes verraden dat ze in de buurt moeten zijn….En dan het moment: Oog in oog met een berggorilla, een ijzersterk, maar zo menselijk wezen. De berggorilla’s lopen wat rond, pellen bamboe of slaan op hun borst, terwijl wij stilletjes toenadering zoeken. We moeten zo’n 7 meter afstand houden, maar leg dat een gorilla maar eens uit…soms naderen ze je tot op minder dan 3 meter! De silverback – het Alpha mannetje – houdt ons goed in de gaten. Hij communiceert met een soort gegrom met onze gids. Alles is oké. De vrouwtjes gorilla zit van haar bamboestengel te genieten, terwijl een baby gorilla zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en toenadering zoekt. Het samenzijn met de gorillas is één van de hoogtepunten van de reis. De reacties van eerdere reizigers:” Indrukwekkend, wauw, zo menselijk, tranen in mijn ogen, ongelofelijk”. Een bezoek aan de gorillas is zeer prijzig, 400 euro. U heeft dan ook de keuze om de gorilla-tracking niet te doen. De meeste mensen kiezen er echter voor om dit optionele bezoek te boeken. Hun conclusie:” Dit is het geld dubbel en dwars waard”! Omdat er maar 8 mensen per dag naar een gorilla groep mogen, bieden we de tracking aan op 2 verschillende dagen. Uw gezelschap zal dus in 2 groepen opgesplitst worden die ofwel op 2 verschillende dagen de tracking doen ofwel 2 verschillende gorilla-groepen bezoeken. Dit hangt af van de beschikbaarheid van permits.
Op de dag dat u niet op gorilla tracking gaat (of wanneer u helemaal niet gaat) kunt u verschillende optionele activiteiten ondernemen. Zo kunt u bijvoorbeeld de markt in Kisoro aandoen of een mooie natuurwandeling maken. U kunt natuurlijk ook gewoon relaxen bij de lodge en genieten van het fascinerende uitzicht over het Mutanda meer! NB: De Berggorillas zijn wilde beesten en het is onvoorspelbaar hoe ver ze lopen op een dag en waar ze heen gaan. Wij kunnen niet van tevoren inschatten hoe ver weg een gorillagroep is en hoe lang uw tracking zal duren. Dit kan zo kort als 2½ uur zijn, maar ook zo lang als 8 uur! De tracking vindt plaats in dichtbegroeid regenwoud in de bergen. Het kan dus zijn dat u flink moet klimmen en klauteren over modderige paden. Bereidt u dan ook goed voor op deze tracking. U moet in redelijke tot goede fysieke conditie zijn. Overnachting in Nkuringo Lodge.

19 november Lake Bunyonyi. Bijkomen aan het Bunyonyi meer.
Na de gorilla tracking zult u vast even willen bijkomen en nagenieten van alles wat u gisteren en/ of eergisteren heeft gezien en meegemaakt. Dit is ook precies wat we gaan doen. Lake Bunyonyi ligt 2½ uur rijden van het Mutandameer en is het op een na diepste meer van Afrika met 900 meter. Het meer strekt zich uit in een gebied dat “Het Zwitserland van Afrika” wordt genoemd. Veel mensen denken dat dit een kratermeer is, maar in werkelijkheid is het een ondergelopen vallei. Bunyonyi betekent “kleine vogeltjes” en u zult dan ook heerlijk kunnen genieten van alle vogelgeluiden om u heen. De lokale bevolking vervoert alles per uitgeholde boomstam en ook de kinderen gaan op die wijze al zingend en peddelend naar school. In het Bunyonyi meer liggen 39 eilandjes en wij verblijven op één daarvan. Hier kunnen we heerlijk relaxen of zwemmen in het enige volledig Bilharzia-vrije meer van Oeganda. De actievelingen kunnen zelf met een uigeholde boomstam het meer verkennen. Overnachting in de aangename Heritage Lodge.

20 november Lake Mburo. Het lieflijke Lake Mburo N.P.
Vandaag vertrekt u vanaf het Bunyonyi meer naar Lake Mburo N.P. Wellicht is dit nationale park niet zo spectaculair qua wild als de andere parken, maar het park mag zeker niet onderschat worden. Zo is dit het enige park in uw reis waar u de zebra, de impala en de elandantilope kunt zien. Daarnaast kunt u in dit park unieke safari wandelingen maken en zelfs een paardrij safari! Om het allemaal nog mooier te maken, verblijft u vannacht bij de mooiste lodge van de reis. Mihingo Lodge ligt waanzinnig gelegen op een rotspartij middenin het park. Vanaf uw veranda of vanuit het zwembad kijkt u uit over het park en kunt u de dieren één voor één naar de drinkplek zien lopen. Wat een weelde! Het laatste uur naar uw lodge gaat door het park en dit is dus meteen al een safari. Overnachting in de heerlijke Mihingo lodge.

21 november Naar Kampala. Paardrij safari of safari wandeling.
U kunt een bijzondere safari wandeling maken door het park, waarbij een bewapende ranger/gids u van alles verteld over het dieren en plantenleven. U kunt er ook voor kiezen om een unieke paardrij safari te doen. Het management van de lodge heeft prachtige paarden uit Namibie en Kenia die zeer goed worden verzorgd en opgeleid. Afhankelijk van uw ervaring (ook beginners kunnen dit doen), krijgt u een paard toegewezen en kunt u door een groep zebra’s of buffels galloperen. Natuurlijk begrijpen we het heel goed als u zich eens lekker wilt laten verwennen bij deze luxe lodge en gewoon even helemaal niets aan activiteiten wilt doen. Na de brunch vertrekken we naar Kampala. Onderweg stoppen we nog even bij de cirkels die de evenaar aangeven. Hier kunt u ook mooie souvenirs kopen. We overnachten vanavond aan de rand van Kampala. Cassia Lodge is een fijne lodge, die vanaf een heuvel een schitterend uitzicht biedt over de stad en het Victoria meer. Eventueel kunt u vanavond een hapje eten of een drankje nuttigen in het uitbundige en veelzijdige Kampala. Overnachtingen in de heerlijke Cassia Lodge.

22 november Bulinguge Island (Lagoon Resort)

In het Victorameer ligt in één van de baaien een heerlijk resort. De ideale plek om deze boeiende en diverse reis af te sluiten. Met een bootje (vanuit Kampala) vaart u in 40 minuten naar dit resort. Hier is een fijn zwembad en zult u ook vast genieten van de rust, het uitzicht over het meer en het overheerlijke eten! Als u nog steeds geen genoeg heeft van het kleurrijke Oegandese dorpsleven, kunt u nog een dorpswandeling maken. U kunt echter ook vogels spotten of gaan vissen. U overnacht vanavond in comfortabel ingerichte safari tenten met eigen douche en toilet. Kortom: Nog even tot rust komen voordat u weer naar huis gaat. Overnachten aan het Lagoon Resort op Bulinguge Island.

23 november Entebbe, Zanzibar.
Vandaag staan we lekker rustig op en genieten nog even van deze heerlijke plek. Na een laat ontbijt vertrekken we weer richting Kampala, zodat u nog wat souvenirs kunt inkopen. U kunt ook een bezoek brengen aan het kantoor van Matoke Tours, waar exposities zijn van 2 Oegandese artiesten: Anwar en Mark Kassi. Hier hangt ook bijzondere Congolese kunst. Later vandaag rijden we naar Entebbe; de plek waar het allemaal begon. In de middag vlucht via Dar Es Salaam naar Zanzibar.

24-25-26-27 Zanzibar

28 november Zanzibar -Dar Es Salaam - Amsterdam
In de namiddag vertrek naar de luchthaven.

29 november in de ochtend aankomst op Schiphol.

R&R